Den goda frukosten fyller flera funktioner:

  • den ska ge näring
  • den ska smaka gott
  • den ska kunna serveras fort

Den rätta sammansättningen

20-25 % av det dagliga energiintaget bör komma från frukosten. För de flesta innebär det att det krävs mer än en portion till frukosten för att man ska få tillräckligt mycket energi. Enkelt uttryckt kan man säga att barn bör inta energi som motsvar två brödskivor med pålägg, vuxna kvinnor och tonåriga tjejer tre brödskivor med pålägg och vuxna män och tonåriga killar motsvarande fyra brödskivor med pålägg. Brödet kan ersättas av frukostprodukter – en brödskiva motsvarar 30-40 g frukostprodukter, vilket är den mängd som vi rekommenderar per portion.

Den rätta smaken

Frukostmaten ska även smaka gott, annars blir den inte uppäten. Beroende på vad man föredrar kan det vara en god idé att växla mellan olika frukostprodukter, olika sorters bröd, pålägg och grönsaker, så att man inte tröttnar på en viss mat.

Vad ska man då äta?

Smak och behov skiljer sig åt, så det finns lika många förslag om vad som är riktig frukostmat som det finns människor. Följande riktlinjer kan vara till hjälp:

  • Ät spannmålsprodukter – förslagsvis både bröd och frukostflingor, gryn eller gröt
  • Välj magra mejeriprodukter
  • Välj magert pålägg
  • Komplettera med frukt och grönt